perjantai 2. helmikuuta 2018

Disneyland Pariisi, maaliskuu 2017 ensimmäinen matkapäivä

Olenkin aikaisemmin jo kertonut matkamme valmisteluista mutta nyt pääsemme ensimmäiselle matkapäivälle. Lähdimme matkaan torstaina aamulennolla Vaasasta. Kaverimme lähti heittämään meitä kotoamme neljän jälkeen Vaasaan lentokentälle josta lentomme lähti klo 6.00. Vaasasta ei suoraa lentoyhteyttä ole, joten matkustimme Flyben lennolla ensin Tukholmaan Arlandan kentälle ja sieltä noin tunnin vaihtoajan jälkeen SAS:n koneelle Pariisiin Charles De Gaullen kentälle. Molemmat lennot sujuivat hyvin ja olivat aikataulussaan. Olimme etukäteen maksaneet ruumaan menevät matkalaukkumme ja varanneet vierekkäiset paikat koneesta mutta lähtöselvityksen teimme vasta lentokentällä. Tukholmassa laukut siirtyivät suoraan jatkolennolle joten meirän ei tarvinnut kuin löytää itsemme oikealle portille.

Alhaalla Vaasan rannikkoa
Laskeutumassa Pariisiin Charles de Gaullen kentälle.

Lentomme saapui klo 9.40 Ranskan aikaa Pariisiin terminaaliin 1 jossa seurasimme muita ihmisiä koneesta ulos ja onnistuimme löytämään oikeat matkalaukkuhihnat. Pienen odottelun jälkeen matkalaukkuja alkoi tupsahdella hihnalle ja saimme molemmat laukkumme takaisin moitteettomassa kunnossa. Matkalaukkujen haun jälkeen suuntasimme bussille joka veisi meidät Disneylandiin. Kuljetuksen olimme varanneet etukäteen matkavarauksen yhteydessä, joten liput bussiin olivat meillä jo valmiina tulostettuna. Netistä olin etukäteen lukenut että kuljetus lähtee terminaalista 3. Lipuissa oli kyllä mainittu terminaali 1 lähtöajat, mutta painelimme terminaaliin 3 koska emme olleet aivan varmoja lähteekö bussi kuitenkaan 1 terminaalista. Meillä ei ollut kiirusta, hotellihuone oli ilmoitettu saatavan vasta klo 16, joten lähdimme etsimään terminaalia 3. Matkustimme sukkulajunalla joka vei ihmisiä parkkipaikoille sekä teminaali 3 josta pienen etsiskelyn jälkeen löysimme Magical Shuttlen punaisen tiskin jolle kävelimme. Virkailija katsoi lippujamme ja totesi että bussi odottaa ulkona, tarkistavat liput sielä. Bussin luona oli nainen joka kysyi mistä olimme tulleet, kerroimme että tulimme Suomesta ja lentomme oli tullut terminaali 1, jonka jälkeen hän totesi että käveltiinkö me sieltä asti, sieltäkin olisi bussi lähtenyt! Kiva kun tässä vaiheessa kerroitte ettekä sielä nettisivuilla josta asiaa selvittelin.

Bussiin noustessa kuljettaja kysyi hotellin mihin olimme menossa jonka jälkeen paikat bussista sai vapaasti valita. Bussimatka lentokentältä Disneylandiin kesti vajaan tunnin jonka aikana ehti katsella maisemia bussin ikkunasta ja ihmetellä ääneen että tääläkö sitä nyt oikeasti ollaan menossa kohti Disneylandia. 25 vuoden odotus olisi pian takana. Kun bussin ikkunasta näkyi ensimmäiset vilaukset puiston rakennelmista oli olo aika uskomaton. Bussi kiersi Disneyn hotelleissa jättäen asiakkaita hotelleille sekä Marne La Valleen juna-asemalla josta osa vaihtoi kumppanihotellien luo vieviin busseihin. Tämän jälkeen oli meidän hotellimme New Yorkin pysähdyksen vuoro.

Hotellimme julkisivua.

Hotelliin saavuttuamme laukkumme läpivalaistiin ja kuljimme samanlaisten metallinpaljastimien läpi kuin lentokentilläkin. Sen jälkeen saimme kävelle vastaanottotiskille jossa meitä palveli erittäin ystävällinen nainen. Hän otti sisäänkirjautumistietomme ylös, antoi huvipuistolippumme, aamupalaliput, hahmoaamupala- sekä illallisshowliput sekä selosti mistä huoneemme löytyy sekä aamupalojen ajat ja sijainnit. Huoneemme oli valmis vasta klo 15, joten saimme jättää tavarat hotellille säilytykseen ja suunnata jo lipuillamme huvipuistoon. Otimme mukaamme vain repun ja olkalaukun ja lähdimme matkaan.

Pariisin kevät.
Suuntasimme kuitenkin ensimmäiseksi Disney Villageen eli kylään etsimään lounasta. Olimme heränneet klo 3 aamuyöstä ja syöneet aamupalaa ennen kotoa lähtöä joten nälkä oli jo melkeinen. Löysimme kivan hampuraisia myymän ruokavaunun josta ostimme lounaamme.

Kiertelimme Disney Villagea tutustuen alueen kauppoihin ja rakennuksiin sekä nauttien lämpöisestä päivästä. Osa hotelleista sijaitsee pienen järven ympärillä joten kävelimme tuon järven ympäri ja kuvasimme itseämme kuin kunnon turistit. Kun kello tuli kolme, suuntasimme takaisin hotellille hakemaan huoneemme avaimet. Huoneemme sijaitsi yläkerroksissa joten matka taittui hissillä. Matkalaukkumme toimitettiin huoneeseen joten meidän ei tarvinnu murehtia niistä. Asetuimme huoneessa aloillemme, uudelleen järjestelimme repun sisällön, otimme huvipuistoliput ja suuntasimme huvipuistoon loppupäiväksi.

Disneyland hotel jonka alta kuljetaan huvipuistoon.
Saavuttuamme huvipuistoon ihmiset odottelivat pääkadun varrella molemmin puolin ja mekin jäimme siihen odottelemaan. Tajusimme melko pian että päivittäinen paraati olisi pian alkamassa ja jäimme odottamaan paraatin alkua kun saimme suhteellisen hyvät paikat.

Edessä avautuva Main Street jonka päässä keskellä huvipuistoa sijaitseva linna.
Paraatissa Anna, Elsa ja Olaf jakavat vaunun yhdessä Tähkäpään ja Flynnin kanssa.

Paraatin jälkeen lähdimme tutkimaan Ruususen linnaa sekä kiertämään aluetta. Kävimme päivän aikana muutamassa laitteessa, kaupoissa ja fiilistelimme vain yleistä tunnelmaa. Ensimmäinen huvipuistolaitteemme oli Indiana Jonesin vuoristorata. Vuoristorata-ajelu oli ensimmäinen vuodelle 2017, joten siitä oli hyvä jatkaa muihin laitteisiin. Kävimme mm. Robinsonin haaksirikkoutuneen perheen puumajassa ja puistoa kiertävässä junassa. Huvipuiston sulkeuduttua kävimme katsomassa Walt Disney Studiosin portteja ja haimme mukaamme iltapalaa Villagen pikaruokaravintolasta. Iltapalaksi ostetun leivän ja salaatin söimme hotellihuoneessa ja väsyneinä kävimme nukkumaan.

Disneyland Pariisin Ruususen linna.