tiistai 26. maaliskuuta 2019

Disneyland Pariisi, lokakuu 2018, ensimmäinen päivä

Toinen reissumme alkoi säätiedotuksien tuijottamisella ja matkalaukkujen haalimisille ennen lähtöä.  Lentolippuihimme kuului jokaiselle yksi laukku ruumaan joten kätevintä oli ottaa jokaiselle oma laukku johon jokainen sai pakata omat vaatteensa ja ostoksensa. Lisäksi jokaiselle lähti mukaan oma reppu. Kuljetimme päivän aikana puistossa kaikkien tavaroita ja ostoksia pääaiassa yhdessä repussa. Lisäksi itselläni oli pikkulaukku, ns. tasku jossa kuljetin puhelinta sekä kukkaroa. Tasku oli kätevä kaupungilla sillä sen sai neuletakin alle hieman piiloon.

Sää tiedotukset lupasi reissun ajalle +15 - 20 astetta lämmintä, yhdelle päivälle vesisadetta koko päiväksi, aurinkoa ja puoli pilvistä. Mitä siis pakata mukaan? Omaan matkalaukkuun lensi hygieniatavaroiden lisäksi ulkoiluhousut, kevyemmät housut matkaksi, suorat housut/farkut ja caprit sekä alusvaatteiden lisäksi uikkarit, kasa t-paitoja ja toppeja, pitkähihaisia trikoopaitoja, villatakki, neuletakki, fleecepaita ja ulkoilutakki. Lisäksi sadepäivää varten pipo, hanskat, villasukat ja lämpöiset merinokerrastot, sateenvarjo ja veden pitävät kengät. Aurinkoisia päiviä varten lippis, aurinkolasit ja tennarit. Samantyylistä kattausta löytyi jokaisen laukusta.

Lentomme lähti tälläkin kertaa Vaasasta kuudelta torstai aamulla. Ajelimme miehen työvuoron jälkeen keskiviikkona synnyinkotiini yöksi. Veljeni asuu synnyinkotimme naapurissa, joten kävimme illalla sielä tarkistamassa kummipojan matkalaukun sisällön, räjäyttämässä ja pakkaamassa sen uudelleen sekä hakemassa jo hänen passinsa mukaan. Illalla kömmimme hyvissä ajoin sänkyyn nukkumaan koska herätys oli klo 3.30 aamuyöstä. Aamupalaksi jotain kaapista ja unen pöpperössä viimeiset tavarat matkalaukkuun ja kyytiä odottamaan. Veljeni heitti meidät aamulla lentokentälle jossa olimme noin tunti ennen lennon lähtöä. Ei muuta kuin matkalaukut hihnalle, veljelle heipat ja turvatarkastuksen läpi lentoa odottamaan. Tällä kertaa lensimme Finnairin lennolla kummipojan toiveesta. Hän ilmoitti jo hyvissä ajoin että Finnairin koneella pitää sitte lentää että muut ei käy. Tämä oli kummipojan ensimmäinen lentomatka.

Lento Vaasasta Helsinkiin kestää noin tunnin ja meni todella nopeasti. Kummipoika oli viilipytty eikä ainakaan ulkoisesti antanut sen näkyä jos lento, nousut ja laskut jännitti. Helsinki-Vantaalla vaihtoaikaa oli noin tunti, joten nopea vessassa käynti ja oikealle portille odottamaan jatkolentoa kohti Pariisia. Saimme kaikille lennoille vierekkäiset paikat eikä kenenkään tarvinnut istua tuntemattoman vieressä. Emme varanneet paikkoja etukäteen lennoille vaan teimme check-in edellisiltana ennen koneen lähtöä. Etukäteen paikkojen varaaminen olisi maksanut muutaman kympin/lento. Lento Pariisiin meni enemmän tai vähemmän nukkuessa, matkajännityksen takia ainakin itseltä yöunet jäivät vähän lyhyiksi kun jännitin heräänkö aamulla kellon soidessa. Aikaisen aamun takia ei kameraan ja kännyköihin ollut tallentunut yhtään kuvaa matkan teosta, ensimmäiset kuvat ovat vasta paikan päältä.

Lentomme saapui Pariisin kentälle aikataulussaan, paikkamme olivat lentokoneen takaosassa, joten pääsimme koneesta lähes viimeisinä ja jouduimme hieman odotella toista bussia joka vei meidät koneen luota terminaalin ovelle. Nopea vessassa käynti ja sen jälkeen seikkailu laukkuhihnalle. Laukut matkaan ja matka kohti terminaali 2 josta Macigal shufftle bussi kuljetuksemme lähti kohti Disneylandia. Lentomme tuli terminaali 1 ja saimme kävellä laukkujen kanssa aika pitkän palan ennen kuin pääsimme toiseen terminaaliin. Tuntuu ettei matkan varrella ollut juuri yhtään tuttuja paikkoja edellisvuoden reissulta!

Noin tunnin linja-auto matkan jälkeen saavuimme Disneylle ja hotellillemme. Tällä kertaa olimme valinneet hotelliksemme  Disney's Sequoia Lodge joka sijaitsee Lake Disneyn rannalla. Ihastuimme tämän hotellin ulkonäköön ensimmäisellä reissullamme kun bussi pysähtyi jättämään asiakkaita hotellille. Päätimme jo silloin että jos tulemme uudelleen Disneylle niin haluamme majoittua juuri tässä hotellissa. Tämän hotellin sijainti oli myös loistava, vain lyhyen matkan päästä Disney Villagesta. Kirjoitan hotellista vielä erillisen jutun jos joku on kiinnostunut lukemaan siitä hieman enemmän.

Hotellille saavuttuamme menimme sisälle vastaanottoon ilmoittautumaan. Menimme muiden perässä jonoon josta virkailija tarkista paperimme ja ohjasikin meidät aulassa sijaitsevaan erilliseen vastaanottoon. Olimme varanneet Golden Club roomin joten hotelliin kirjautuminen tehtiinkin omassa vastaanotossa mukavasti nojatuolissa istuen. Huoneemme ei ollut vielä valmiina, joten sulloimme yhteen reppuun kaiken tarpeellisen tavaran puistoa varten, muut reput ja matkalaukut jätimme säilytykseen.
Disneylandin toinen portti. Tämä portti tulee parkkipaikkojen suunnalta. Ennen porttia oikealle jää muutama ravintola.
Olimme lähteneet matkaan aikaisin aamulla joten suuntasimme ensimmäisenä lounaalle Villageen. Ensimmäisestä reissusta asti puhelimessani on ollut Disneyland Paris App, josta näkyy puistojen ja villagen kartta, laitteet, jonotusajat, ruokapaikat ja muut tiedot. Olimme vasta kotona huomanneet että aluehan jatkui vielä portin ulkopuolelle muutamalla ravintolalla jossa päätimme tällä kertaa käydä syömässä lounasta. Testasimme hampurilaispaikka Five Guys ja ainakin itse pidimme tämän paikan amerikkalaistyylisistä hampurilaisista. Olen kovin kranttu hampurilaisteni kanssa mutta täälä asiakas sai valita itse mitä noin 15 lisukkeesta haluaa hampurilaisensa väliin. Ei siis tarvinnut yrittää selittää että hampurilainen pelkällä pihvillä ja salaatilla tms. Otimme jokaiselle oman hampurilan, oman juoman ja yhdet isot ranskalaiset jaettavaksi. Ranskalaisilla oli kokoa emmekä jaksaneet syödä niitä loppuun kolmistaan. Ranut toimitettiin yhdessä isossa paperipussissa josta niitä yritimme tuhota hyvää tahtia mutta yrityksestä huolimatta osa jäi syömättä. Olen jo heittänyt reissun kuitit pois sekä tarkempi kululaskelma hävisi edellisen koneen hyytyessä, joten en muista paljon maksoimme lounaastamme. Disneyn sivuilla kuitenkin mainitaan että hintataso on yhden €-merkin tasoa. Ruokapaikat ovat jaoteltu hinnan mukaan € - €€€ tasoihin.

Ruokailun jälkeen kiertelimme Villagessa tutustuen kauppoihin ja palasimme hotellille vastaanottamaan huoneemme. Laukut huoneeseen ja suunta kohti puistoa vatsat täynnä! Matkamme aikana puistossa juhlittiin jo halloweenia Le Festival Halloween merkeissä. Halloween juhlat kestivät koko lokakuun. Kaverini on joskus vuosia sitten työskennellyt Disneyllä halloweenin aikaan ja tiesin siis jo etukäteen että puisto on koristeltu silloin yltäpäältä oranssilla teemaan sopivasti. Oli hienoa päästä kokemaan tämä Halloween tunnelma. Saavuimme puistoon juuri kun päivän halloween aiheinen Mickey's Halloween Celebration paraati oli loppusuoralla ja vaunut kurvasivat reitiltä takavasemmalle. Jäimme seuraamaan esityksen loppumista, nappasimme pari kuvaa ja videopätkää ja suuntasimme viimeisten kärryjen jälkeen matkamme kohti Linnaa.

Mickey's Halloween Celebration paraati

Linnassa kävimme katsomassa Lohikäärmettä (La Taniére du Dragon). Emme ensimmäisellä kerralla tienneet koko lohikäärmeen olosta, luin hänestä vasta kuukausia kotiin palaamisen jälkeen, ja harmittelin että olimme missanneet tämän lohikäärmeen luolan. Linnan takaa löysimme Maleficentin mutta emme menneet pitkän jonon hännille odottamaan hänen tapaamista. Otin vain muutaman kuvan hänestä muistoksi sivusta.

Linna takaa
Linnan takaa löytyi Maleficent
Ensimmäisen päivän aikana kävimme yllättävän paljon laitteissa. Meillä ei ollut erityistä suunnitelmaa ensimmäiselle päivälle ja mitään tiettyjä "pakko käydä"-laitteita, menimme aina siihen missä näytti ettei jonoa ollut juurikaan. Kävimme ensimmäisinä Lumikki ja 7 kääpiötä (Blanche-Neige et les Sept Nains) sekä Pinokkio (Les Voyages de Pinocchio) ajeluilla tutustumassa näihin tarinoihin. Laitteessa istuttiin vaunun kyytissä ja vaunu kiersi rakennuksen sisällä jossa kerrottiin satujen tarinat hahmoin ja kuvin. Nämä laitteet sopivat oikein hyvin rauhallisista huvipuistolaitteista pitäville. Nämäkin laitteet meillä meni viime kerralla ihan ohitse, ei vain jotenkin tajuttu että siinä rakennuksen sisällä on joku laite vaikka aika selkeät jonotusalueetkin näissä oli. Saattoi kyllä olla että ensimmäisellä reissulla nämä eivät olleet käytössä juuri sillä hetkellä kun kävelimme ohitse.

Blanche-Neige et les Sept Nains laiturin maalaus

Kävimme lisäksi mm. ihanassa Hevoskarusellissa (Le Carrousel de Lancelot), sympaattisessa Dumbossa (Dumbo the Flying Elephant) sekä lentämässä aluksella ja katsomassa Star Wars 3D-elokuvapätkää (Star Tours: The Adventures Continue). Itse en pitänyt Star Wars laitteesta vaikka jonotusalue oli hienosti tehty ja jonottaminen meni mukavasti kun tutkaili jonotusalueella olevia star wars-juttuja. En vain ole koskaan pitänyt Star Warsista enkä ole nähnyt yhtään elokuvaa kokonaan. Ammuimme kilpaa Buzz Lightyear (Buzz Lightyear Laser Blast) laitteessa josta tuli heti yksi lemppareistamme. Tähän emme ensimmäisellä kerralla päässeet koska tämä oli käytössä vain reissumme viimeisenä päivänä jolloin meillä oli rajallinen aikataulu puistossa .

Jonotusajat laitteisiin eivät mielestäni olleet mahdottoman pitkiä, taisimme jonottaa maksimissaan 20-35 min. Olen kauhulla lukenut 2 tunnin jonoista mutta emme tainneet kertaakaan törmätä yli 60 minuutin jonoaikoihin. Toisaalta osaan laitteista pääsi hyvinkin lyhyellä jonotuksella, mm. Hevoskaruselliin odotimme vain käynnissä olevan ajon loppumista. Päivä oli tosi lämmin ja jonotus kuumassa auringon paisteessa, vaikkakin varjoisien katoksien alla, tyhjensi kyllä vesipulloja ahkerasti. Ehdimme päivän aikana käydä myös hotellissa nauttimassa virvokkeita jotka kuuluivat huoneemme hintaan. Päivän kääntyessä iltaan katsoimme Disney Illuminations iltashow:n. Kummipoika kuvasi puhelimellaan lähes kokonaan yli 20 minuutin shown, itse otin perinteisia kuvia kamerallani. Shown jälkeen lähdimme hotellille, ostimme matkalla Villagesta hieman iltapalaa itsellemme ja kääriydyimme peittojen alle väsyneinä matkalaisina.