lauantai 5. lokakuuta 2019

Disneyland Pariisi, lokakuu 2018, viides päivä

Viimeinen päivämme Disneyland Pariisissa alkoi tietysti hotellin aamupalalla niinkuin kaikki muutkin päivämme. Matkamuistomyymälän luona oli joka päivä aamiaisen aikaan joku hahmoista tavattavissa. Aamupalan jälkeen, viimeisen päivän kunniaksi, raahasin pojat kanssani jonottamaan ja kävimme kuvauttamassa itsemme hotellin valokuvauspisteellä Pluton kanssa. Saimme itse ottaa kuvia omalla kameralla, lisäksi paikalla oli virallinen kuvaaja joka otti kuvia sekä meidän kameralla että Photopass-kuvia, jotka olisi saanut liittää Photopassiin tai ostaa valokuvapaperille tulostettuna matkamuistomyymälästä. Meillä ei ollut Photopassia ja tuumasimme että omassa kamerassa olevat kuvat olivat parempi, joten emme lopulta ostaneet maksullista kuvaa. Passin olisi voinut ostaa myymälästä mutta tuntui typerältä maksaa passista monta kymmentä euroa viimeisenä päivänä. Suosittelen siis ostamaan kyseisen Photopassin heti ensimmäisenä päivänä, passiin saatte sekä laitekuvat ja hahmotapaamisissa photopass-kuvaajien ottamat kuvat. Ensi kerralla taidan ostaa Photopassin vaikka 70€ hinta tuntuukin hurjalta, mutta yksittäisten kuvien ostaminen tulee huomattavasti kalliimmaksi. Kuvien ottamisen jälkeen suuntasimme huoneeseemme, viimeistelimme matkalaukut ja lähdimme luovuttamaan huoneen. Lentomme lähti vasta illalla, joten jätimme matkalaukut hotellille säilytykseen ja suuntasimme vielä puistoon muutamaksi tunniksi kiertelemään ja tuhlaamaan viimeisetkin matkarahamme.

Puistoon päästyämme huomasimme että Starpointilla olisi juuri tavattavissa Star Warsista tuttu Darth Vader. Pluton tapaamisesta innostuneena päätimme mennä katsomaan tyyppiä. Viime reissulla tuota paikkaa remontointiin joten emme sielä käyneet. Ei sillä että olisimme edes tajunneet käydä kun ensimmäisellä reissulla suurin osa ajasta meni vain asioiden ihmettelemiseen ja jälkeen päin olen sitten lukenut netistä erilaisista blogeista että ai sielä olisi ollut tälläistä ja tälläistä myös! Epäilimme olisiko paikalla jo pitkät jonot ja joutuisimmeko jonottamaan pitkään mutta kun saavuimme paikalle ei jonossa ollut meidän lisäksi kuin kymmenkunta ihmistä. Jono liikkui suht nopeasti, joten pääsimme pian sisälle. Mies on Star Wars-fani ja hän oli enemmän innoissaan Darth Vaderin tapaamisesta kuin minä. Meillä on tapaamisesta kuvaamani hulvaton video, mutta se tapaaminen ei mennyt aivan putkeen... Itse en ole koskaan katsonut yhtäkään Star Warsia kokonaan, olen nähnyt lapsena pätkiä elokuvista, mutta aina pelännyt niitä hahmoja. Niimpä kun Darth Vader käveli paikalle ja osoitti minua, olen aloittanut hysteerisen paniikkinauramisen ja seissyt hänen vieressään kauhusta kangistuneena kun mies ja kummipoika räkättävät vieressä kaksin kerroin. Heidän mielestään tämä oli reissun paras juttu! Itse rohkenen olla erittäin eri mieltä asiasta.

Darth Vader ja kauhusta kangistunut minä.
Darth Vaderin tapaamisen jälkeen suuntasimme Fantasylandin perälle Le Pays des Contes de Fées -veneisiin katsomaan miniatyyreja tutuista tarinoita sekä sen jälkeen Casey Jr - le Petit Train du Cirquie eli pikkujunaan. Nämä kumpikin olivat viime reissulla suljettuja, joten näissä kävimme nyt ensimmäistä kertaa. Jonoa kumpaakaan laitteeseen ei ollut ollenkaan, sait kävellä suoraan jonotusalueen läpi ja astua suoraan veneeseen sekä junaan. Miniatyyrien vieressä oli aina kirja joka kertoi mistä sadusta, tarinasta kyseiset paikat olivat. Näin pysyi kärryillä vaikka ei rakennuksia heti olisi tunnistanutkaan. Täytyy vain ihmetellä miten tarkasti nämäkin rakennuset ja ympäristö on tehty, hienoja yksityiskohtia joka rakennuksessa ja hahmoja aseteltu mukaan kertomaan itse tarinaa.

Casey jr -junan keskellä oli linna jota tietysti yritin vauhdissa kuvata mahdollisimman monesta kulmasta. Itse juna ja sen vaunut ovat ihanasti Dumbon sirkusjuna.

Kävimme myös Peter Pan-laitteessa ja kiertelimme Adventurelandissa jossa näimme vihdoin Jafarin. Emme kuitenkaan menneet tällä kertaa jonoon. Vähän ehkä kannoin hänelle kaunaa siitä ettei ollut viimeksi paikalla ilmoittuna ajankohtana. Jätimme siis Jafarin oman onnensa nojaan nyrpistelemään nenäänsä ja suuntasimme yhteen lempparilaitteistamme, nimittäin Thunder Mesa Riverboatin kyytiin. Rauhallinen veneajelu sopii mihin aikaan tahansa päivästä. Valtasimme tällä kertaa sisähytin omaksemme kun ensimmäisellä kerralla olimme katsomassa maisemia ulkokannelta.

Veneajelun jälkeen olikin aika asettua Main Streetille katsomaan iltapäivän Halloween-teemaista kulkuetta. Saimme hyvät paikat alueen reunalta, joten ei muuta kuin kamera laulamaan. Hyvästä paikasta olikin paljon hyötyä kun katsoo kameran kuvasaalista. Tämän kulkueen lopun näimme jo ensimmäisenä päivänä kun tulimme puistoon mutta nyt näimme sen kokonaan. Tässäkin taustalla soi kuten arvata voitte musiikki joka taatusti jää soimaan loppupäiväksi korviisi. Tätä kun kirjoitan on reissustamme kulunut jo lähes päivälleen vuosi, joten tällä hetkellä Disneylandissa on menossa Halloween season ja olisikin kiva tietää onko tämän vuoden Halloween-kulkueessa samoja hahmoja, tanssijoilla samat puvut vai vaihtuuki asut joka vuodeksi kokonaan tai osittain. Itse pidin tästä sadonkorjuu-teemasta joka kulkueen alkupään hahmoilla ja tanssioilla oli valittuna. Loppuakohden hahmojen puvut ja vaunut muuttuivat hieman jännemmiksi ja asut olivat enemmän halloween-muodin mukaisia.

Kulkuen jälkeen kävimme syömässä mm. ranskalaisia ja kananugetteja Casey's Cornerissa että jaksaisimme loppupäivän kotiin asti. Emme halunneet vetää vatsaamme täyteen ja istua sen jälkeen useita tunteja joten ruokailimme vähän kevyemmin. Ruokailun jälkeen lähdimme puistosta ja teimme vielä muutamat ostokset Disney Villagen kaupoista. Saavuimme takaisin hotellille kolmen aikoihin, haimme matkalaukkumme säilytyksestä, sulloimme viimeiset ostokset laukkuihin ja jäimme odottamaan Magical Shuttlen punaista bussia, joka veisi meidät lentokentälle. Edestakaiset liput lentokentälle vievään bussiin olimme varanneet hotellivarauksen yhteydessä. Liput voi myös ostaa netistä yrityksen sivuilta erikseen mutta hoidimme asian samalla kertaa tehdessämme hotellivarausta Disneyn sivuilla. Lippuja varatessa muista ostaa kuljetus oikealta/oikealle lentokentälle. Bussit kulkevat lentokentälle noin tunnin välein ja kyytiin voit nousta oman hotellisi pihassa olevalta pysäkiltOlimme varanneet lentokentälle siirtymiseen hyvin aikaa, olisimme ehtineet seuraavallakin bussilla lennolle mutta emme halunneet ottaa sitä riskiä että bussi olisikin täynnä emmekä mahtuisi sen kyytiin ja sen takia myöhästyisimme lennolta. Kentälle päästyämme etsimme oikean terminaalin ja lähtöselvityspisteen, matkalaukut ruumaan ja turvatarkastuksen läpi Finnairin portille odottamaan lennon lähtöä. Matkalla lähtöportille näimme patonkikärryn josta täytyi kuitenkin vielä ostaa jokaiselle hieman syötävää vaikka olimmekin syöneet muutama tunti aikaisemmin ennen puistosta poistumista.

Lentomme lähti ajallaan ja saavuimme iltamyöhään Helsinki-Vantaalle josta meillä oli vielä jatkolento Vaasaan tunnin vaihtoajalla. Vaasassa olimme hieman ennen yhtä yöllä. Veljeni ja hänen nuorempi poikansa olivat tulleet meitä kentälle vastaan ja toimittivat väsyneet matkalaiset turvallisesti kotiin vanhempieni luo. Vaikka kentältä ei olisi ollut kuin tunnin ajomatka omaan kotiin tai vanhempieni kotiin, oli mukavaa kun sait itse kömpiä auton takapenkille, laittaa silmät kiinni ja odottaa koska auto pysähtyy seuraavan kerran. Jos olisimme ostaneet lentoliput vain Helsinkiin, olisi täytynyt vielä raahautua juna-asemalle ja odotella junaa pahimmassa tapauksessa aamuun asti ennen kuin olisi päässyt kotiin. Siispä jatkossakin aloitamme matkamme tuosta lähimmältä lentokentältä jos se vain on mahdollista.

Tälläinen onnistunut reissu meillä oli tällä kertaa. Kaikki tykkäsivät reissusta ja ainakin 2/3 matkalaisista olivat valmiita lähtemään vaikka samantien takaisin Disneyland Pariisiin. Mies yrittää olla järjen ääni ja jarrutella. Seuraavaa reissua olemme suunnitelleen veljen nuoremman pojan kanssa ensi syksylle 2020. Lahjoin myös häntä syntymäpäivä-, joulu- ja rippilahjaksi rahalla joka olisi tarkoitus käyttää yhteiseen reissuun. Tässä olen nyt vuoden päivät lämmitellyt häntä että suuntaisimme reissumme myös Disneylandiin. (Ehkä on oma lehmä hieman ojassa...) Itse olisin kyllä valmis lähtemään jo tammikuussa juhlimaan syntymäpäivääni ja samalla vähän miehenkin synttäreitä, kerranhan sitä vain täyttää vuodessa... Ja kas kummaa, kun ihan sattumalta sielä olisi samaan aikaan Frozen Celebration, ja miehelle Star Warsia Legends of the Force: a Celebration of Star Wars -muodossa. Voitaisiin sitten syksyllä mennä uudestaan veljen pojan kanssa ;)