maanantai 30. maaliskuuta 2020

Disneyland Pariisi, tammikuu 2020, ensimmäinen päivä

Varasimme marraskuussa muutaman päivän reissun Disneyland Pariisiin tammikuulle ja vietimme sielä miehen kanssa meidän molempien syntymäpäiviä reissun aikana. Matkaan lähdimme maanantaina ja olimme perillä kaksi yötä. Majoituimme tälläkin kertaa Disney's Sequoia Lodgessa kuten edelliskerralla. Hotellin varasimme suoraan Disneyn omilta sivuilta. Hotellivarausta tehdessä sivuilla oli -35% tarjous hotelli- ja huvipuistolipuista reissumme ajaksi. Varasimme Golden forest-huoneen jonka hintaan sisältyi aamupala, yksi hotellin fastpass-lippu/pää/päivä sekä päivän aikana saimme käydä nauttimassa iltapäiväteestä/kahvista hotellilla. Majoituimme edellisreissulla samantasoisessa huoneessa ja tykästyimme näihin hintaan kuuluviin lisukkeisiin. Lensimme tälläkin kertaa Vaasasta Helsingin kautta Finnairin aamulennolla ja palasimme takaisin illan viimeisellä lennolla.

Tällä kertaa lähdimme matkaan yhdellä yhteisellä matkalaukulla johon pakkasimme molempien tavarat koko reissun ajaksi. Lisäksi meillä oli molemmilla mukana reput käsimatkatavaroissa. Lentolippuihin ei siis kuulunut tällä kertaa ruumaan meneviä matkatavaroita vaan ostimme erikseen yhden ruumaan menevän laukun lentolippujen lisäksi. Mukaan pakkasimme tavaroita hyvin kevyesti koska olimmehan perillä vain yhden kokonaisen päivän niin vaihtovaatteita ei juuri tarvittu. Saimmekin kaiken pakattua yhteen matkalaukkuun ja tilaa jäi vielä ostoksillekin.

Pariisin taivaalla
Matkaan lähdimme maanantaina joka oli minun syntymäpäiväni, olisin halunnut alunperin viettää syntymäpäiväni kokonaan Disneylandissa ja lähteä reissuun jo sunnuntaina mutta lentoaikataulut olivat paremmat maanantaina ja yksi lisäyö olisi nostanut reissun hintaan. Niimpä siis päätimme matkustaa vasta maanantai aamuna. Tai siis minä päätin, mies seurasi kiltisti mukana suunnitelmaa. Miehen kaveri heitti meidät maanantai aamuna Vaasaan lentokentälle josta hyppäsimme klo 6 koneen kyytiin kohti Helsinkiä. Helsingissä meillä oli noin tunnin vaihto Pariisin koneeseen. Pariisiin päästessä haimme laukkumme hihnalta ja lähdimme suunnistamaan kohti punaisten Disney-bussien pysäkkiä. Charles de Gaulle lentokenttä on valtava ja matkaa kertyy laukkuhihnalta tuonne pysäkille jonkun verran vaikka pysytäänkin samassa 2 terminaalissa minne Finnairin lennot on molemmilla kerroilla laskeutuneet. Onneksi busseja on useita ja niitä lähtee tasaisin väliajoin joten juosten tuota matkaa ei tarvitse laukkujen kanssa onneksi taittaa. Takaisin päin tullessa kannattaa kuitenkin varata aikaa ettei myöhästy lennolta.

Pysäkille päästyämme laukku autoon ja hotellivarauksen yhteydessä ostetut bussiliput näytettiin kuljettajalle ja kerrottiin hänelle päätepysäkkimme eli hotellimme nimi. Näillä busseilla pääset Disneyn omille hotelleille sekä Disneylandin vieressä olevalle juna-asemalle josta lähtee busseja kumpparihotelleille. Sitten vain kyytiin odottamaan lähtöä. Bussi oli alle puolillaan, kovin montaa muuta matkalaista ei sillä kertaa kyytissä ollut. Disneylandiin pääsisi lentokentältä myös RER A-junalla mutta olemme valinneet aina tämän Magical Shuttle bussin sen helppouden vuoksi. Bussiliput voit ostaa joko netin kautta heidän sivuiltaan tai kuten me teimme eli Disneyland Pariisin kautta hotellivarausta tehdessä lisäpalveluna, eivät siis kuulu hotellihuoneen hintaan. Yhdensuuntaisen matkan hinta on aikuiselta 23€.

DisneyVillagen portti. Lounaspaikkamme Five Guys ravintola jää kuvan ulkopuolelle oikeaan reunaan.
Bussi jätti meidät hotellimme pihaan josta laukkujen läpivalaisun kautta kirjautumaan hotelliin. Edelliskerralla, lokakuussa 2018, turvatarkastukset hotellilla olivat tiukemmat, nyt ainoastaan laukut läpivalaistiin. Huoneemme ei vielä ollut valmis saapuessamme mutta saimme kaiken muun macig passit, fast passit ja muut paperit mukaamme kirjautumisen yhteydessä. Jätimme matkalaukun ja toisen repun hotellille säilytykseen ja lähdimme syömään lounasta. Olimme päättäneet jo kotona että syömme lounaan Five Guys ravintolassa. Sielä hamppareihin saat itse valita täytteet valittavista aineksista ja ranskalaiset ovat valtavan kokoiset. Otimme molemmat omat hampurilaiset, juomat sekä keskikokoiset ranskalaiset jaettavaksi. Ranut olivat niin isot että emme jaksaneet syödä edes kahdestaan niitä kokonaan. Kävimme täälä myös viime reissulla ja silloin emme kolmistaan saaneet tuhottua kaikkia isoja ranskalaisia. Tämä ravintola sijaitsee Disney Villagen ulkopuolella heti porttien takana. Joten hotelliltamme menimme kävelimme ensin turvatarkastuksen jälkeen Disneyn kylän läpi ja portista ulos ravintolaan ja ruokailun jälkeen turvatarkastuksen läpi kylään takaisin.

Happy B-day
Ruokailun jälkeen suuntasimme vatsat täynnä Disneyland huvipuistoon. Olin lukenut netistä että City Hall saat rintamerkin jos sinulla on syntymäpäivä. Ja koska oli minun syntymäpäiväni niin menimme ensimmäisenä huvipuistoon saavuttuamme käymään City Hallilla. Heiltä oli valitettavasti kyseiset rintamerkit loppuneet mutta ihana, ystävällinen cast member, vanhempi mieshenkilö kirjoitti minulle pyöreälle Mikki ja Minni-kortille synttärionnittelut ja nimeni. Kehui nimeäni kovin pitkäksi! Lisäksi hän ojensi minulle puhelimen. Puhelimen toisessa päässä Mikki Hiiri onnitteli minua synttäreiden johdosta. Vaikka en saanut rintamerkkiä niin olin erittäin onnellinen tästä pienestä paperin palasta jonka sain muistoksi.

Linnan lasimaalaukset.
Maanantaipäivän pyörimme Disneylandin puolella. Kävimme ihastelemassa linnan lasimaalauksia ja kuvasimme linnaa taas edestä ja takaa, parvekkeelta ja maasta käsin. Kävimme muutamissa laitteissa, kuten It's a small worldissa mikä on yksi meidän molempien lemppareista, pyörimme ensimmäistä kertaa Hullun hatuntekijän teekupeissa, joissa meno oli vähän ehkä turhankin hurjaa pyöritystä meille, sekä Pirates of the Caribbean ajelulla. Jokaiseen laitteeseen jossa kävimme oli lyhyet jonot joten kauaa ei tarvinnut odotella.

It's a small world
Katsoimme Frozen celebration ohjelmanumeron, Frozen 2: an enchanted Journey. Ohjelmanumero pyöri päivän aikana useita kertoja. Anna ja Elsa tulivat Linnan eteen aukiolle paraativaunulla ja ennen ja jälkeen vaunua oli tanssijoita. Kiersivät vaunullaan linnan edustalla olevan ympyrän ja nousivat vilkuttelemaan asiakkaille korokkeilta. Vilkuttelun jälkeen palasivat paraativaunuun ja ajelivat pois. Meille sattui valokuvaamisen kannalta vähän huono paikka mutta sain kuitenkin muutaman kuvan onnistumaan tästä ohjelmanumerosta.

Frozen celebration -esitys, Frozen 2 : An Enchanted Journey
Kävimme kolmen aikaan hotellilla kyselemässä huoneemme perään mutta huone ei vielä ollut valmis joten kävimme nauttimassa huoneen hintaamme kuuluvista virvokkeista odotellessa. Saimme huoneemme ja veimme matkalaukun huoneeseen, lepäilimme hetken huoneessa. Olimme hotellilla sopivasti niin että ehdimme nauttimaan myös huoneen hintaan kuuluvan iltapäiväteen antimista. Kävimmekin siis hyödyntämässä tätä ja nautimme välipalan ennen kuin suuntasimme takaisin puistoon. Ehdimme puistoon juuri sopivasti takaisin ennen kuin Disney Star on Parade, paraatin ensimmäiset vaunut olivat ajamassa Main Streetiltä aukiolle. Joten katsoimme paraatin Discovery Arcaryn alkupäästä aivan paraatireitin loppumetreiltä porttien luota. Tämä oli ensimmäinen kerta kun katsoimme paraatin täältä kohtaa ja mukavan väljältä paikka tuntui ja saatiin hyvä eturivin paikka. Aikaisemmin olemme katsoneet tämän lähempänä linnaa jossa tunkua on enemmän.

Disney Star on parade
Paraatin jälkeen kävimme Phantom manorissa. Kyseinen laite oli viime kerralla remontissa joten olimme odottaneet tähän pääsyä kun tykästyimme tähän ensimmäisellä kerralla. Emme joutuneet tälläkään kertaa jonottamaan tähän laitteeseen oikeastaan ollenkaan. Kun pääsimme laitteen vaunujen kyytiin ja vaunut pääsivät liikkeelle niin alkoikin sitten temppuilut. Vaunut pysähtyivät matkan aikana varmaan kymmenen kertaa ja saimme kuulla kuulutuksen asiasta useaankin kertaan matkan aikana. Tämä vähän latisti tunnelmaa eikä laitteeseen tullut mentyä uudelleen reissun aikana. Harmi sillä tämä laite on mielestäni hyvin toteuttu. Yksi meidän molempien ehdottomasti lempparilaitteista, Thunder Mesa riverboat ei valittevasti ollut käytössä näin tammikuussa, mutta kävin ottamassa siitä muutaman kuvan illan jo hämärtyessä. Ihanasti valot heijastuvat veden pinnasta.

Thunder mesa riverboat  Molly Brown
Ensimmäisenä iltana katsoimme Illuminations shown. Olemme nähneet tämän jokaisella kerralla kun olemme olleet Disneylandissa. En vielä ihan hallitse kaikkia kameran asetuksia ja kuvaaminen pimeässä käsivaralla on varsinkin erittäin hankalaa vaikka asetukset osuisikin kohdilleen. Sain kuitenkin muutaman kuvan tästä värien loisteesta. Shown liikkuvat kuvat siis heijastetaan linnaan joka toimii ns. valkokankaana. Linnaan heijastettiin hahmojen kuvia useista elokuvista, mm. Frozen, Leijonakuningas, Kaunotar ja Hirviö. Lisäksi showssa on mukana ilotulituksia, suihkulähdettä ja värivaloja. Minulla oli käytössä uusi Canon 50mm kiinteä polttovälinen objektiivini joka ei oikein taipunut vaakakuvaukseen kyseiseltä paikaltamme, joten tässä alla nyt vain muutama pystykuva jotta näkisitte tuon linnaan heijastetun valoshown. Vaakakuviakin otin, mutta niissä on suurimmaksi osaksi nähtävissä vain puolikas linnaa, joko tornit tai linnan alaosa, joten ne eivät anna oikeutta kunnolla tälle show:lle. Toinen mukana ollut objektiivi olisi taipunut etäisyyksiensä puolesta paremmin, mutta se ei ole valovoimaltaan aivan yhtä hyvä pimeässä kuvaamiseen.Vuoden 2018 kaikki kuvat on otettu tuolla vanhemmalla linssillä. Ilotulituksien loputtua haimme iltapalaa hotellihuoneeseen ja menimme väsyneenä nukkumaan iltapalan jälkeen.

Illuminations
Tälläinen oli ensimmäinen päivämme Disneyland Pariisissa synttärireissullamme tammikuussa 2020. Teimme puistossa paljon muutakin kuin nämä edellä mainitut asiat mutta tässä nyt tiivistettynä reissumme ensimmäinen päivä.