maanantai 13. helmikuuta 2023

Disneyland Pariisi, marraskuu 2022, ensimmäinen päivä

Reissusta on nyt vierähtänyt jo muutama tovi, joten on aika koota ylös ajatuksia reissusta. Tämä oli siis minun ja mieheni neljäs reissu Disneyland Pariisiin ja tällä kertaa mukana oli veljen pojistani nuorempi, juuri ennen reissulle lähtöä 18 vuotta täyttänyt nuorukainen. Tätä reissua oli odotettu pitkään ja olin luonut tälle reissulla paljon odotuksia jo senkin takia. Reissun aikana Disneylandissa oli jo alkanut joulusesonki sillä reissumme sijoittui marraskuun loppupuolelle. Kaiken maailman koronarajoitukset olivat poistuneet jo aikaisemmin syksyllä, joten meidän matkatessa emme tarvinneet sen kummemmin mitään todistuksia rokotuksista, sairastetusta koronasta tai koronatestiä maahan tullessa eikä kasvomaskeja tarvinnut enää käyttää.

Edeltävänä iltana pakkasimme kotona laukkumme, suuntasimme veljen luo odottelemaan matkaseuralaista ja auttamaan häntä laukun pakkaamisessa. Matkaseuralainen oli iltavuorossa ennen reissua joten jouduimme odottamaan häntä aika myöhälle, varsinkin kun hän päätti vielä käydä friiaamassa tyttöä ennen lähtöä ja laukun pakkaamista. Saimme kuitenkin lopulta veljen pojan kotiin ja viimeisenkin laukun pakattua juuri ennen puolta yötä. Yö vietettiin isäni luona veljen naapurissa. Lentomme lähti tälläkin kertaa Vaasasta aamun ensimmäisellä koneella. Herätys oli puoli kolmen aikaan ja lentokentälle lähdettiin puoli neljän aikoihin veljen kyyditsemänä. Kentällä olimme reilu tunti ennen koneen lähtöä ja jouduimme hetken odotella matkatavaroiden kanssa ennen kuin saimme ne laitettua kohti konetta. Turvatarkastuksen jälkeen aamukahvia miesväelle kahviosta ja sitten nousu koneeseen. Kuuden aikaan koneemme kiisikin jo kiitorataa pitkin kohti taivasta ja Helsinki-Vantaan lentokenttää. Lento kestää vajaan tunnin.

Pakollinen kuva lentokoneen ikkunasta välillä Helsinki - Pariisi

Vaihtoaikaa meillä oli Helsingin päässä noin tunti, pikku reippailu seuraavalle lähtöportille ja vessassa käynti ennen koneeseen nousua. Lentomatka sujui kaikilla enemmän tai vähemmän torkkuessa, olihan yöunet jääneet kovin lyhyeksi. Pariisiin päästiin lentoaikataulun mukaan, pikainen pysähdys vessassa jonka jälkeen etsimme matkalaukkuhihnat ja pienen odottelun jälkeen laukut olivatkin ensimmäisten joukossa käsissämme. Matkalaukut perässämme aloitimme vaelluksen kohti 2 terminaalin toista päätä ja sieltä löytyvää Disneyn Magical Shuttlen lähtöpysäkkiä. Onneksi busseja lentokentältä kulkee tasaiseen tahtiin eikä sinun tarvitse etukäteen varata paikkaa tiettynä kellon aikana lähtevään bussiin koska matka laukkuhihnalta bussille on aika pitkä ja siihen kuluu aikaa. Laukkuja joutuu välillä odotella todella kauan ennen kuin saavat purettua laukut hihnalle joten mikäli varaat kentältä auton/junan johonkin suuntaan niin ota tämä huomioon aikatauluissa. Edelliskerrasta Charles De Gaullen kentällä oli jo useampi vuosi, joten tuntui alkuun että koko terminaalirakennus oli ihan erinäköinen kuin viime kerralla ja saimmekin taapertaa eteenpäin aika pitkään ennen kuin paikat alkoivat vähänkään muistuttamaan tutuilta.

Päästyämme pysäkille siellä punainen bussi jo odottelikin meitä ja muita matkustajia. Bussi oli tällä kertaa lähes täynnä ja jouduimmekin istumaan erillämme matkan ajan. Aikaisemmin bussissa on ollut lentokentältä lähtiessä hyvinkin väljää. Bussiin noustessa kuljettaja kysyy etukäteen ostettua matkalippua sekä hotellia, jotta tietää missä hotellissa hänen täytyy pysähtyä. Ostettiin bussiliput hotellivarauksen yhteydessä ja ne toimitettiin meille sähköpostiin muiden papereiden joukossa. Olin tulostanut kaikki meidän matka-asiakirjat kotona paperille, ettei meidän tarvinnut etsiä lippuja ja muita tietoja sähköpostin uumenista. Liput bussiin voi myös ostaa suoraan kuljetusfirmalta joko netin kautta tai lähtöpysäkin luona olevalta palvelutiskiltä. Bussi kuljettaa Disneyn omilla hotelleilla majoittujat suoraan hotellin oven eteen pysäkille, kumppanihotelleissa majoittujat ilmeisesti jätetään Disneyn viereiselle rautatieasemalle josta pääsee toisella bussilla hotellille. Me ollaan aina majoituttu Disneyn omissa hotelleissa ja päästy aina hotellille asti, joten jos majoitut jossain kumppanihotellissa, kannattaa varmistaa kuljettajalta mihin hän jättää sinut.

Saavuttiin hotellille puolen päivän aikoihin. Yövyimme tälläkin reissulla tutussa Sequoia Lodgessa. Tällä kertaa olimme ottaneet perushuoneen hotellin päärakennuksesta, huoneen piti nettisivujen mukaan olla lähellä vastaanottoa mutta tähän huoneeseen oli kyllä pisin kävelymatka ikinä, se sijaitsi kyllä päärakennuksessa mutta lyhyempi matka siitä oli puistoon kuin vastaanottoon, siltä se aikanakin meistä tuntui joka kerta. Meidän Magic Passien joukkoon oli vahingossa eksynyt yksi ylimääräinen passi ja papereissa syntymäaikani oli väärä. Jouduimme hetken ihmetellä ja selvitellä miksi meillä on neljä korttia kolmen sijasta ja kenen oma on ylimääräinen. Vastaanottovirkailijana oli vanhempi naishenkilö, joka ei kauheasti englantia puhunut, joten kommunikointi oli aika lyhyt sanaista mutta lopulta kortti ongelma oli selvitetty ja saimme häneltä jouluiset rintamerkit vielä lähtiessämme tiskiltä. Hyvä niin, sillä olisin halunnut tuon rintamerkin muutenkin ja olisimme niitä joutuneet kysymään jos hän ei olisi niitä meille kaikille antanut. Ilmeisesti näitä ei automaattisesti jaeta jokaiselle hotellivieraalle, olen lukenut että jakavat näitä lapsille mutta jotkut aikuiset ovat saaneet vain pyydettäessä näitä merkkejä. Viime reissulla kävimme miehen kanssa erikseen pyytämässä kahta erilaista merkkiä mutta kahdelta ensimmäiseltä reissulta emme saaneet merkkejä ollenkaan emmekä tienneet niitä vielä silloin pyytääkään. Harmi, sillä haluaisin kyllä itselleni ainakin Halloween-merkin.

Disney Villagen portti. Oikealle reunalle kuvan ulkopuolelle jää Five Guys ravintola

Huoneemme ei vielä ollut valmis kun saavuimme hotellille, joten veimme matkalaukkumme hotellilla säilytykseen ja lähdimme magic passit kourassamme Disney Villageen eli kylään etsimään itsellemme lounasta. Olihan aamupalan syömisestä kulunut jo melkein kellon ympärys. Kävelimme turvatarkastuksen läpi kylään ja kylän halki sen toisella puolella, kylän ulkopuolella sijaitsevaan Five guys ravintolaan jossa söimme lounasta. Kolme hampurilaista, kolme juomaa ja yhdet normaalit ranskalaiset jaettavaksi maksoivat yhteensä noin 50€. Ruokailun jälkeen arvoimme menemmeko puistossa käymään vai odottelemmeko ensin huoneen valmistumista. Vatsat täynnä ruokaa päätimme kävellä Newport Bay Club hotellia katsomaan koska emme ole siellä aikaisemmin käyneet. Siispä turvatarkastuksen läpi uudelleen, kävely kylän läpi ja toisesta portista kohti Newport hotellia. Hotelleihin on vapaapääsy kenellä tahansa, joten voit vapaasti käydä vierailemassa eri hotelleissa, käydä ravintoloissa tai myymälässä. Päästyämme hotellin myymälään sain puhelimeeni viestin että huoneemme on valmis, joten pikaisen myymäläkierroksen jälkeen suuntasimme lammen toista reunaa pitkin omalle hotellimme, haimme laukut säilytyksestä ja veimme ne huoneeseemme.

Huone oli samanlainen kuin kahdella aikaisemmallakin kerralla jolloin olemme mieheni kanssa yöpyneet kyseisessä hotellissa. Perushuoneella ja Golden Forest-huoneella ei siis sinällänsä ole muuta eroa kuin hinta sekä Golden Forestin tuomat lisäpalvelut kuten oma erillinen vastaanottotiski, aamupala ja päiväkahvit Club tiloissa. Huoneesta löytyi kaksi parisänkyä, pieni pöytä, tuoli, lipasto ja televisio. Kylpyhuoneesta löytyy amme ja wc-istuin, käsienpesu allas on kylpyhuoneen ulkopuolella. Allasta vastapäätä on pieni penkki/taso matkalaukkua, naulakko ja lukittava säilytyslokero.

Puiston 30 vuotisjuhlien Dream... and Shine Brighter! -kulkue

Makoilimme hetken aikaa huoneessamme, vaihdoimme vaatteita ja sen jälkeen suuntasimme illaksi puistoon. Otimme puiston ulkopuolella muutaman kuvan ennen sisälle menoa. Saapuessamme puistoon sisälle alkoi sopivasti puiston 30 vuotista taivalta juhlistava Dream... and Shine Brighter! -kulkue. Liityimme muiden mukaan Main streetin varteen katsomaan kulkuetta. Kulkueessa oli kymmenkunta tanssijaa ja heidän jälkeensä vaunu jossa oli muutama hahmo heiluttelemassa asiakkaille. Olin nähnyt kulkueesta muutaman videopätkän aikaisemmin, mutta siitä huolimatta odotin jotain isompaa ja näyttävämpää, olihan kyseessä sentään 30 vuotisjuhlat joita ei joka vuosi juhlita! Toki Disneyllä nämä juhlat ovat alkaneet keväällä 2022 ja kestävät aina syyskuulle 2023, joten aika pitkäänhän noita juhlitaan. Samalla vaivalla vain olisi voinut toteuttaa vielä jotain isompaa ja näyttävämpää, enemmän hahmoja kenties. Toki tuohon aikaan päivittäin pyöri myös Disney Stars on Parade sekä jouluparaati, että ehkä niissä oli Disneyn mittapuulla riittävästi. Frozen kulkueeseen 2020 nähden tämä vain vaikutti niin paljon vaatimattomammalta.

Ilmeesi kun tajuat että olet eksyksissä labyrintissa!

Mä ja linna lähes kahdestaan. Jos haluat itsellesi kuvan missä olet vain sinä, kannattaa pitää tää kuvauspaikka mielessä. Tämä on linnan edustalla sen vasemmalla puolella. Kuvan oikeassa reunassa on kulku linnan läpi.

Ties monesko selfie jo linnan edessä. Tämä on samasta paikkaa, puhelin vain kääntää peilikuvaksi.

Ensimmäisenä päivänä kiertelimme puistoa läpi. Kiertelimme linnaa ja katselimme sen sisällä olevia lasimaalauksia ja kohtauksia Prinsessa Ruususesta tutkien, eli vierailimme katsomassa La Galerie de la Belle au Bois Dormant. Löydät siis linnan sisällä olevista lasimaalauksista tietoa Disneyland Pariisin sivuilta tällä nimellä kun katsot Disneylandin laiteluetteloa (attractions). Linnan yläkerrassa saat vapaasti kävellä, yläkertaa on myös kulku hissillä, joten tämä nähtävyys on kaikille saavutettavissa. Linnan takaa löytyy sisäpiha ja sieltä miekka. Veljen poika kävi kokeilemassa saisiko miekan nostettua irti kivestä, mutta tuloksetta. Pyörimme karusellin kyydissä, seikkailimme labyrintissa ja kävimme Pirates of the Caribbean laitteessa koska siihen ei ollut kovin pitkä jono ja halusin viedä veljen poikani laitteeseen. Ollaan yhdessä katsottu monta kertaa kyseiset elokuvat, joten kyllähän tähän laitteeseen piti myös päästä yhdessä.

Kuvia Disneyland Pariisin joulukoristeista

Tämän lähemmäksi Tikun ja Takun tapaamista emme päässeet tällä reissulla. Kuva ensimmäiseltä päivältä, muina päivinä olimme aina muualla kun tapaamisaika oli tai jono oli jo suljettu. Onneksi sain edes nämä kuvat heistä söpöissä jouluasuissaan.

Ruokailimme ensimmäisenä iltana Casey's Cornerissa päivälliseksi/illalliseksi nugetit, ranskalaiset ja juomat, yhteensä noin 50€ kolmelta henkilöltä. Sisällä ei ollut vapaita pöytiä, joten jouduimme syömään ruokamme ulkona. Siinä syödessämme meni jouluparaati ohitsemme. Väkeä oli kuitenkin niin paljon Main Streetin reunalla ettei istumapaikoiltamme nähnyt itse paraatia juuri ollenkaan, joten sen katsominen jäi meiltä myöhemmäksi tällä reissulla. Emme jääneet ensimmäisenä iltana katsomaan illan päättävää show:ta vaan suuntasimme hotellille hyvissä ajoin.

Aukiolla olevan ison joulukuusen iltavalaistus. Sama joulukuusi ylempänä päivällä.

Max hotelli Sequoia Lodgen hahmopisteellä

Hotellilla oli illalla tavattavissa Max, joten kävimme tapaamassa häntä ja ottamassa hänen kanssaan muutamat kuvat. Paikalla oli myös Photopass-kuvaaja, joten tapaamisesta oli mahdollista ostaa kuva muistoksi. Kuvaaja siirtää kamerasta kuvat kortille jonka saat itsellesi ja kortin kanssa kun kävelet hotellin myymälän kassalle, näet kuvat ja voit ne halutessasi ostaa itsellesi joko yksittäin tai erillisen photopassin, jolle kaikki kuvat kerätään reissun aikana. Otimme kortin talteen mutta katsoimme kuvat vasta myöhemmin. Sinun on mahdollista myös ottaa tapaamisesta kuvia omalla kameralla tai pyytää kuvaajaa ottamaan kuvia omalla kamerallasi, joten kukaan ei pakota sinua ostamaan maksullisia kuvia.

30v juhlien kaakao hotellin baarissa

Kävimme Masin tapaamisen jälkeen hotellin ravintolassa juomassa drinksut. Emme aikaisemmilla reissuilla ole käyneet baareissa koska en itse käytä alkoholia mutta tälle reissulle olin luvannut viedä veljen poikaa synttäreiden kunniaksi baariin yksille. Saatiin pienen odottelun jälkeen pöytä baarista ja tilattiin juomat. Ennen tilauksen vastaanottamista tarjoilija tarkisti nuoren miehen paperit ja tuumasi meille siinä että taitaa olla juuri tuoreet paperit kun hän niin itsevarmasti kaivoi henkkarit esiin. Tarkistettuaan nuoren miehen iän, 18 vuotta ja 2 päivää, lupa oluen tilaamiseen tuli. Mies otti jonkun normioluen, veljen poika jouluoluen joulujuomalistalta ja itse otin 30v juhlien teemaan kaakaon erilliseltä 30v juhlien juomalistalta. Tarjoilijan tuodessa juomia pöytään, hän ilmoitti meille että hän tarjoaa nuoren miehen oluen syntymäpäivien kunniaksi että siitä ei tarvitse maksaa. Kiitimme iloisesti! Tämä oli sitä Disneyn taikaa, johon saatat törmätä reissuillasi. Juomani kaakao oli todella hyvää, sisälsi mm. päärynäsosetta joka toimi yllättävän hyvin juomassa. Kermavaahtoa oli reilusti. Itse en ole kermavaahdon ystävä, joten seuraavalla kerralla pyytäisin varmasti juomani ilman kermavaahtoa. Juomien jälkeen vetäydyimme hotellihuoneeseen väsyneinä. Jalat olivat kaikilla turtana ensimmäisen päivän kävelystä ja koko olemus väsynyt ja uupunut aikaisesta heräämisestä johtuen, joten unta tuskin tarvitsi kenenkään pitkään odotella.

Tällainen oli ensimmäinen puistopäivämme tällä reissulla. Seuraavissa postauksissa lisää muista päivistä. Jos oot aikaisemmin käynyt puistossa, niin onko sinulle muodostunut jotain vakiojuttua mitä teet aina ensimmäisenä saapuessasi puistoon?