tiistai 14. helmikuuta 2023

Disneyland Pariisi, marraskuu 2022, toinen päivä

Toinen päivä alkoi aikaisella heräämisellä ja aamupalalla. Olimme varanneet aamupalan hotellivarauksen yhteydessä jokaiselle joka aamuksi. Aamupala tarjoiltiin hotellin ravintoloissa alakerrassa. Emme aikaisemmin olleet näissä ravintoloissa käyneetkään koska Golden Forest-huoneiden aamupala tarjoillaan omassa erillisessä tilassaan kerrosta ylempänä. Ravintolan kassalla aamupala "maksettiin" lukemalla Magic Pass lähimaksuna eli kuitattiin aamupala käytetyksi. Aamupalat oli siis sisällytetty varauksen tehneen Magic Passiin. Maksamisen jälkeen odotetaan pöytiin ohjausta, joku henkilökunnan jäsen ohjaa sinut valmiiksi katettuun pöytään ja poistaa tarvittaessa pöydästä ylimääräiset aterimet.

Aamupala on toteutettu buffet-tyylillä ja vaihtoehtoja on runsaasti pekonista pannukakkuihin. Löytyy erilaisia jugurtteja, muroja, hedelmiä, vaaleaa sämpylää, croisanttia, perunoita, makkaroita sekä aikaisemmin mainittua pekonia ja pannukakkua sekä lisäksi mehua, kahvia ja teetä. Aamupala on ollut samantyylinen jokaisella kerralla, joten ainakaan Golden forestin ja tavallisten huoneiden aamupaloissa ei tässä hotellissa ole juurikaan eroa. Aamupalan hinta on aikuisilta 24€. Perushuoneen hintaan ei ole sisältynyt aamupala enää maaliskuun 2017 jälkeen. Jos varaat huoneen suoraan Disneyn omilta sivuilta, voit varata aamupalan, puoli- tai täysihoidon (aamupala + lounas/päivällinen tai aamupala + lounas + päivällinen) hotellivarauksen yhteydessä tai ostaa aamupalan paikan päältä ravintolasta niinä aamuina kun haluat sen nauttia. Myös Disneyn kylästä ja puistoista on mahdollista ostaa aamupalaa, käytännössä kuulemma ainakin kahvia, croisantteja mutta valikoima on paljon pienempi. Itse olen pitänyt siitä että meillä on joka reissulla ollut aamupala ja olemme saaneet rauhassa täyttää vatsamme aamuisin. Hyvällä aamupalalla on nimittäin säästetty muissa ruokakuluissa kun vatsat on täynnä pitkälle puoleen päivään.

Walt Disney Studios

Walt Disney Studiot laajenee Frozenista tutulla Arendelin kylällä! Valmistumisaikataulua ei vielä ole julkaistu.

Puistoon saadaan myös uusi upea ravintola laajennuksen yhteydessä.
Laajennukset tulevat puiston takakulmaan. Vasemmalla kuvassa näkyvissä juuri kesällä 2022 avattu Avengers Campus.

Aamupalan jälkeen suuntasimme puistoihin. Tämä oli reissullamme toinen niistä päivistä kun meillä oli aikaa viettää koko päivä puistoissa aamusta iltaan. Aloitimme päivälle Studioiden puolelta, jonotimme muiden mukana sisäänpääsyä puistoon. Väkeä portilla oli reilusti jonoksi asti, mutta sisällä puistossa väki katosi laitteisiin, esityksiin sekä kauppoihin ja ravintoloihin. Kävimme tutustumassa Avengers Campukseen. Olisin halunnut testata uuden Spider-Man W.E.B. Adventure -laitteen mutta laitteeseen oli yli 60 minuutin jono, joten emme jääneet jonottamaan. Toiseen, uudistettuun Avengers Assemble: Flight Forceen en viitsinyt edes yrittää huijata miesväkeä. Olemme miehen kanssa käyneet laitteessa ensimmäisellä ja toisella reissullamme kun teemana oli vielä Aerosmith. Tiesin, että veljen pojalleni tämä on liian hurja laite, joten jätin suosiolla huijausyritykset välistä.

Ensimmäisenä laitteena kävimme Aladdinin taikamatoissa, Les Tapis Volants - Flying Carpets Over Agrabah. Jonottelimme tähän noin 20 minuuttia mikä taisi olla jonotusajoistamme pisimpiä. Kävimme päivän aikana Studioiden puolella katsomassa Mickey and the Magician shown, jossa Mikki tulee siivoamaan taikurin työhuonetta ja sen jälkeen alkaa tapahtua erilaisia asioita Mikin siellä siivotessa. Esitys kesti noin puolisen tuntia ja näytökseen mahtuu kerralla satoja ihmisiä koska katsomo on todella iso. Esityksessä näkyi monta tuttua Disney-hahmoa lavalla. Tämä oli ensimmäinen kerta kun käytiin katsomassa tätä esitystä, joten vielä näin neljännelläkin kerralla löysimme puistoista vielä jotain meille uutta. Suosittelen tätä esitystä, oli useita eri hahmoja ja mikä parasta, sait istua paikallasi koko näytöksen ajan lepuuttaen jalkojasi!

Mikki kokeilemassa taikurin viittaa

Mikki intoitui tanssimaan pöydällä!

Kaunotar ja Hirviö

Myös viidakon eläimet saapuivat paikalle

Henki järjesti kunnon bileet!

Esityksessä nähtiin useita hahmoja, mm. Tuhkimo ja Elsa

Kävimme Cars Road Tripillä joka on avattu edellisen reissumme jälkeen. Laite on teemoitettu Autot-elokuvan teemaan, ajosuunta on käännetty ja ajomatka oli puolet lyhyempi kuin aikaisemmin. Aikaisemmin teemana oli Hollywood-elokuvat ja niiden rekvisiitta. Tässä laitteessa liikutaan vähän niin kuin linja-autolla/junalla, vaunuja on useampi joten tämän kyytiin mahtuu useita kymmeniä ellei jopa satoja asiakkaita kerralla eikä jonotusaika ollut pitkä, saimme käytännössä kävellä suoraan jonosta vaunun kyytiin paikallemme.

ToyStory alueen lähellä oleva aita jonka takana taitaa olla uusien alueiden rakennustyömaat.

Cars Road Trip

Cars Road Trip ja Autot teemaan sopivasti Eiffel-torni on rakennettu öljykanistereista yms.

Kävimme myös toisessa Autot-teemaisessa laitteessa, Cars Quatre Roues Ralleyssa. Emme päässeet kaikki kolme aikuista samaan autoon vaan jouduimme jakautua kahteen eri autoon. Laite on mielestäni hauska ja aika vauhdikas perhelaite mutta sen verran hurjasti pyörivä että pitempi ajoaika saisi pään sekaisin loppupäiväksi. Tähän jonotimme noin 10 minuuttia. Tästä laitteesta on puhuttu veljen pojan kanssa jo vuosia, joten oli hauska päästä tähän laitteeseen vihdoin hänen kanssaan. Autot leffaa on tullut katsottua yhdessä hänen ollessaan pieni, joten oli hauskaa viedä häntä näihin laitteisiin joiden hahmot olivat hänelle lapsuudesta tuttuja. Veljen poika ei ole mikään hurjapää laitteiden suhteen, joten meille riitti aivan hyvin nämä pienemmille ja perheille suunnatut laitteet. Mieskin taisi olla tästä kiitollinen koska muuten olisin raahannut heitä mukaani hurjempiin laitteisiin.

Mickey pizza pepperoni

Colonel Hathi's Pizza Outpost

Kierreltyämme Studioiden puolella riittävästi suuntasimme hotellille hetkeksi lepäämään ja ja keräämään voimia. Noin tunnin lepäilyn jälkeen menimme loppuillaksi toiseen puistoon. Kävimme laiva-ajelulla Thunder Mesa Riverboat Landingissa. Ihastelimme laivan kyydistä aluetta ja auringon laskua. Laiva-ajelun jälkeen kävimme syömässä Mikki Hiiren malliset pizzat Colonel Hathi's Pizza Outpostissa. Tämä ravintola oli meille entuudestaan tuntematon eli syötiin täällä ensimmäistä kertaa. Täältä saat pastaa, lasagnea ja pitsaa. Otimme kaikki pitsamenut joka sisälsi pepperonipitsan, juoman, valkosipulileivän ja jäätelöpuikon. Menu 16€, eli hieman alle 50€ kolmelta ihmiseltä. Pitsa oli hieman isompi kuin Atrian ja Saarioisten roiskeläpät ja maku vastasi kutakuinkin kaupan pakastepitsaa, kyllä tällä nälkä lähti mutta Lidlin pikkupakastepitsat ovat kyllä parempia. Pepperonin määrässä ei oltu säästelty ja tämä oli omaan makuuni ehkä hieman liian rasvainen. Tässä pitsassa tärkeämpää taitaakin olla pitsan muoto kuin maku. Mies hieman valitti että hän ei tullut aivan täyteen pitsasta ja leivästä mutta itselleni tämä kyllä riitti hyvin myöhäiseen lounaaseen/päivälliseen.

Star point, jossa voit käydä tapaamassa maailman pelottavinta hahmoa.

Aukion joulukuuri ennen valojen sytytystä
Valojen sytyttämisen jälkeen

Ruokailun jälkeen ilta olikin jo pimentynyt ja valot syttyneet ympäri puistoa, kävelimme hieman ympäriinsä ja päädyimme lopulta käymään Star Wars Hyperspace Mountainin kyydissä koska siihen näytti olevan noin 20 minuutin jono. Lopulta taisimme jonottaa kyllä pitempään mutta onneksi laitteen jonotusalueella on paljon erilaista katseltavaa niin jonotusaika ei ole niin tylsä. Tämä käynti oli osaksi veljen pojan "opintomatkaa", hän oli reissun aikaan työharjoittelussa elokuvateatterilla ja tässä laitteessa käytetään 3D-laseja ja elokuvaa, joten pitihän hänet nyt tähän laitteeseen viedä. Hän ei vain oikein tykännyt kun penkit lähtivätkin elokuvan aikana liikkumaan. Olin jonossa vakuutellut ettei penkit liiku ja hän meinasi mukiloida minut täysin kun olin huijannut häntä. En huijannut, en vain muistanut asiaa! Laitteesta poistutaan Star wars-teemaisen kaupan kautta ulos, joten jäimme hetkeksi tutkimaan kauppaa ja sen tarjontaa. Kävelimme takaisin puiston alkupäähän ja juuri kun tulimme ulos toista käytävää pitkin aukion joulukuusen valot sytytettiin. Kipaistiin kaupassa katselemassa, mutta kauppa oli sen verran täynnä juuri ennen iltashow alkamista, joten tuumasimme tehtävän olevan mahdoton ja painelimme ulos ilman ostoksia.

Linna ennen illan päättävää showta
Disney D-light drone show

illan päättävän Disney Dreams! of Christmas iltashown ilotulitukset.

Perjantai päivän lopuksi katsoimme vielä ennen puiston sulkemista olevan 30-vuotisjuhlien drone shown, Disney D-light sekä puiston jouluteemaisen Disney Dreams! of Christmas iltashow:n. Katsoimme show:ta Main streetin varrelta, ehkä hieman puoli välin takaa ja näkyvyys oli vaihteleva koska edessämme oli niin paljon ihmisiä. Aikaisemmin olemme katsoneet show:t aukiolta ja nyt olimme siihen nähden verrattaen kaukana, joten itse lyhyenä ihmisenä näin pääasiassa vain linnan pinnalle heijastetuista kuvista vain linnan puolesta välistä ylöspäin olevan osan, joten osa esityksestä meni kyllä itsellä sen takia hieman ohi eikä oikein kukaan meistä nauttinut esityksestä kun emme nähneet sitä kunnolla. Sain esityksestä vain muutaman kuvan ihmisjoukon takaa, joten niistäkään ei ole teille näytettävää. Se hyvä puoli meidän katselupaikassa oli, että kun show loppui, pääsimme suhteellisen helposti pois puistosta kohti hotellia koska suurin osa ihmisistä oli ollut meidän edessämme. Emme tainneet puistosta pois lähtiessämme yrittääkään Disney Villagen kauppoihin koska perinteisesti ne on aivan tukossa iltaisin eikä niissä pääse liikkumaan eteenpäin, joten suosittelen tekemään ostokset aikaisemmin päivällä jos vain mahdollista.

Aku Ankka hotellilla hahmojen tapaamispisteellä

Illalla hotellillamme oli tavattavissa Aku Ankka mutta miesväki ei halunnut tulla jonoon ja päästää minua tapaamaan Akua, joten kävin vain ottamassa sivusta muutaman kuvan ennen kuin suuntasimme huoneeseemme ja vetäydyimme yöpuulle. Seuraavana päivänä olimme menossa Pariisin keskustaan, joten valmistauduimme illalla laittamalla kaupungilla tarvitsemamme tavarat jo valmiiksi aamua varten ettei aamulla menisi aikaa etsien tavaroita.