torstai 16. helmikuuta 2023

Disneyland Pariisi, marraskuu 2022, kolmas päivä

Reissumme kolmantena päivänä, lauantaina, kävimme Pariisin keskustassa. Aamulla saimme hieman potkia veljen poikaa ylös sängystä jotta pääsisimme aamupalalle ajoissa ja pääsemme matkaan kohti keskustaa.

Ostimme Rer A-junaliput, vyöhyke/zone 1-5, rautatieaseman lipunmyynnistä. Siellä olisi myös lippuautomaatteja joista voisi ostaa liput mutta olemme ostaneet liput aina palvelutiskiltä, että saamme varmasti oikeanlaiset liput joilla saamme kulkea julkisilla Pariisiin ja takaisin koko päivän ajan. Keskusta on vyöhykkeellä 1 ja Disneyland vyöhykkeellä 5, joten tarvitset lipun joka oikeuttaa kaikkiin vyöhykkeisiin. Liput saatuamme portista läpi asemalaiturille ja junan kyytiin. Sen tarkemmin emme koskaan ole juna-aikatauluja etukäteen katsoneet koska junia menee noin 5-10 minuutin välein Marne la Valleesta keskustaan ja takaisin. Voit myös ostaa lipun joka oikeuttaa yhteen matkaan kohti Pariisia ja illalla takaisin tullessa vastaavan lipun kohti Disneytä jos aikomuksesi ei ole kiertää kaupunkia ja kulkea useampaa juna/metromatkaa päivän aikana.

Arc de Triomphe kuvattuna heti Charles de Gaulle-Etoile metroaseman pysäkin luota.

Kaaren sisäosan nimikyltit sekä kaiverrukset

Sisäkaaren katto-osan yksityiskohtia. Näitä ei ole ihan muutamassa päivässä valmistettu!

Riemukaaren sisältä löytyy pienoismalli Riemukaaresta ja seiniltä informaatiota kaaren jokaisella puolella olevista koristeista.

Junamatka keskustaan kestää reilun puolituntia. Ensimmäisenä vierailimme Riemukaarella, joten jäimme pois Etoilen pysäkillä. Junassa on hyvät kuulutukset ja näytöt joista näet seuraavat pysäkit ja pysähtymisajat, joten niitä seuraamalla pääset kyllä perille. Asemalaitureilla on hyvät opasteet ja tunnetuimmat nähtävyydet, kuten Riemukaari ja Eiffel-torni ovat esitetty myös siellä opasteilla, joten kuvia seuraamalla löydät perille. Riemukaari sijaitsee aivan Etoilen pysäkin yläpuolella, joten kun seuraat laiturilta Riemukaaren kuvia, nousee rappuset katutasolle suoraan Riemukaaren eteen. Sisäänkäynti Riemukaarelle tapahtuu maan alta, onneksi, sillä Riemukaari sijaitsee todella vilkkaan liikenne ympyrän keskellä eikä keskelle ole suojatietä jota pitkin kävellä. Sisäänkäynti on lähellä metron sisäänkäyntiä. Ostimme liput Riemukaaren päälle vasta paikan päältä, joten liityimme lippujonoon. Veljen poika pääsi ilmaiseksi koska Pariisissa moneen nähtävyyteen alle 26 vuotiaat EU:n kansalaiset pääsevät passia näyttämällä ilmaiseksi. Kiertelimme ensin hetken Riemukaarta ympäri ja sen jälkeen liityimme jonoon joka vei kierreportaisiin ja kaaren päälle. Kaaren sisältä löytyy pieni myymälä, pienoismalli Riemukaaresta, infotaulut sekä wc-tilat. Kipusimme näköalatasanteelle ja katselimme kaupunkia joka suunnasta. Siinä kierrellessämme kuulin ympäriltä myös suomea kun paikalla oli joku nuori suomalainen pariskunta. Päivä oli tosi pilvinen ja mm. kaupungin kattojen yläpuolelle kohoavasta Eiffel-tornista näkyi vain puolet, yläosa peittyi pilviin.

Riemukaaren päältä näkyy myös Eiffel-torni, tällä kertaa huippu jäi kuitenkin pilvien taa

Riemukaaren ympäriltä lähtee tiet 12 suuntaan ja samassa linjassa Riemukaaren kanssa liikerakennuksien keskellä on myös toinen kaari, moderni Grande Arche.

Onnellinen turisti Riemukaarella!

Vierailimme myös myymälässä ja ostin sieltä itselleni magneetin missä on Riemukaaren osoite sekä lapsille suunnatun ranska-englanti kuvasanakirjan. Kirja oli postikorttikokoa ja hurjan sympaattinen, kirja taisi maksaa noin 10€. Olen opiskellut kaksi vuotta Duolingossa ranskaa. Lähtötasoni ranskaan on ollut täysi nolla, muutama sana on tarttunut näiltä reissuiltamme muistiin joten kuvasanakirja on ihan taitotasoani vastaava. Myymälän ulkopuolella oli myös kolikkokone josta voit muutamalla eurolla vaihtaa itsellesi kultakolikon johon on painettu Riemukaaren kuva. Näitä vastaavia koneita löytyy myös Disneylandista Disney-aiheisena ja innostuimmekin veljen pojan kanssa vaihtamaan monet kolikkomme kultarahoiksi reissun aikana. Uutuutena Riemukaarelle oli tullut myös muistoseteli, mitä emme valitettavasti saaneet vaihdettua koska meillä ei ollut sillä hetkellä enempää käteistä koneeseen.

Keskustan Disney Storessa olisi ollut myynnissä Minni joka oli pukeutunut ranskalaisittain baskeriin. Vastaavia Minni ja Mikki pehmoja on mm Italiasta ja Saksasta.

Disney Store, vähän ennen reissuamme julkaistu kokoelma jälkiruokia. Osa näistä pehmoista tuoksui jälkiruuille. Tämmöinen olisi ollut ihana mutta hieman haastava kuljettaa kotiin, joten jäivät kaupan hyllylle. Näitä myytiin myös Disneylandissa.

Harry Potter pop up kauppa ja monijuomaliemi

Myynnissä olleita taikasauvoja
Harry Potter pop up-myymälän seinässä olleet matkalaukku kärryt jotka vei laiturille 9 3/4

Riemukaaren jälkeen kävelimme Champs Elyseetä pitkin samalla kadulla sijaitsevaan Disney Storen myymälään. Ostin myymälästä itselleni Tiku ja Taku joulukoristeen. Katsoin myös Mikki Hiiri-korvia jotka olivat saaneet inspiraatiota Disneyn laitteista mutta maltoin mieleni. Kyseessä on tämän vuoden keräilysarja ja niistä erityisesti olisi kiinnostanut Big Thunder Mountain -laitteen innostamat korvat jotka olivat hieman ennen reissuamme julkaistu. Sain muuten mieheltä 1v hääpäivälahjana Mikki-pehmolelun kyseisestä sarjasta aikaisemmin ostetun Minnin kaveriksi, molemmat ovat pukeutuneet tuon BTM-laitteen innoittamiin asuihin. Ostosten jälkeen lähdimme kävelemään takaisin Etoilen pysäkille. Matkalla huomasimme kyltin Harry Potter Pop Up storesta, ja suurina Harry Potter faneina minun ja veljen pojan oli tietysti pakko päästä sielä käymään. Katselimme myymälässä taikasauvoja mutta niiden hinnasto oli hieman epäselvästi esillä, joten emme lopulta ostaneet myymälästä mitään. Myymälän ulkoseinässä oli kärryt jotka veivät laiturille 9 3/4, joten pakkohan niiden kanssa oli päästä kuvaan.

Eiffel-torni kuvattu Trocaderolta

Kävelymatka metropysäkiltä Eiffel-tornille kulkee puiston läpi ja sillan yli toiselle puolelle Seineä.

Näkymä tornin toiselta tasolta kaupunkiin

Etoilen pysäkiltä ajelimme metrolla Trocaderolle, jossa hyppäsimme pois kyydistä ja kävelimme Eiffel-tornille tuon lyhyen matkan puiston ja Seinen yli. Meillä oli Eiffel-tornille etukäteen netistä varattu liput klo 14.30 sisäänpääsyyn tornin huipulle. Pääsimme Eiffel-tornin alueelle noin kahden aikaan ja siitä jonon alkupäähän kohti turvatarkastusta ja hissejä. Eiffel-tornilla on fiksusti tehty ennakkolipuille turvatarkastukseen jonotusalue, jossa jonotat ennen omaa vuoroasi tarkastukseen ja hissille. Muutama metri ennen varsinaista turvatarkastuksen jonoa on kyltti missä on aina seuraava aikaslotti, esim juuri tuo 14.30, asetut jonoon ja kun aika on, he päästävät sinut alueelle josta jonotetaan turvatarkastukseen, jolloin itse turvatarkastuksen jono ei kasva mahdottoman pitkäksi. Pääsimme jonon alkupäähän, meitä ennen oli noin 20 ihmistä, joten itse turvatarkastukseen jonottamiseen ei mennyt mahdottomasti aikaa. Liput ylös joko hissillä tai portaita pitkin on myös mahdollista ostaa myös vasta paikan päältä, joten hissille meneviä jonoja oli kaksi, toinen ennakkolipuille ja toinen paikan päältä ostaneille. Ihmisiä oli liikkeellä vähemmän kuin vuoden 2018 reissulla, joten pääsimme tällä kertaa ylös huipulle reilusti alle tunnissa. Kakkostasolla vaihdoimme ylätasanteelle menevään hissiin liittymällä suoraan jonoon ja lyhyen jonottamisen jälkeen huristelimmekin jo huipulle. Huipulla näkyvyys oli todella huono, päivä oli sumuinen eikä huipulta nähnyt kuin puolisen metriä eteensä. Se ehkä selittää sen miksi väkeä ei ollut niin runsaasti kuin viime kerralla. Tämä oli itselle jo kolmas vierailu tornissa ja kuviakin tältä tornivierailulta on selkeästi vähiten, toki sankka sumu ei innostanut kuvaamaan maisemia ylimmästä kerroksesta.

Eiffel-tornilla oli myös kolikkoautomaatteja. Joka kerroksessa oli oma automaattinsa josta sait erilaisen kolikon, tornia oli näkyvissä kolikossa yhtä monta kuin millä kerroksella olit. Veljen pojan kanssa ostettiin tietysti monta kolikkoa. Kolikkoja oli saatavilla yksittäin myös ensimmäisen ja toisen tason myymälöistä, joten käteisen puuttuessa et jäänyt ilman kolikkoa. Kolikot pystyi maksamaan automaateista myös pankkikortilla, mutta jostain syystä meidän kortit eivät ainakaan toimineet näissä koneissa ja muutama muukin kokeili ilman tulosta. Ylimmän kerroksen kierrettyämme huristelimme hissillä kakkoskerrokseen myymälään ja maisemia katsomaan. Emme jaksaneet odottaa hissiä alaspäin, joten menimme rappusia pitkin ensimmäiseen kerrokseen, vierailimme siellä myymälässä ja lähdimme  rappusia pitkin alas. Eiffel-tornilta lähdimme kävellen Bir Hakemin asemalle josta hyppäsimme metron kyytiin ja huristelimme takaisin Etoilen asemalle, vaihdoimme maan alla Rer A junaan ja kohti Disneylandia. Ennen Disneylandin pysäkkiä on Val d'Europen pysäkki jonka vieressä sijaitsee iso ostoskeskus. Hyppäsimme pysäkillä pois junasta ja kävimme ostoksilla. Reissumme aikana oli Black Friday / Black Weekend, joten ostoskeskus oli ihan tupaten täynnä ihmisiä. Kävimme ihmettelemässä Apple Storessa, muutamassa peliliikkeessä ja söimme kevyen välipalan kahvilassa koska olimme matkassa aamupalan voimin ja ilta alkoi jo hämärtää. Yhdestä liikkeestä veljen poikani osti itselleen Dumbledoren taikasauvan ja olen siitä erittäin kateellinen. Sauva oli tietysti liikkeen ainut, joten en saanut itselleni samanlaista sauvaa. Samoja sauvoja on myynnissä mm. EMP:llä, joten täytyy ehkä laittaa tilaukseen oma sauva. Heti kun vain osaisin valita minkä sauvoista haluaisin ensimmäisenä koska mulla on pitkä lista taikasauvoista jotka haluaisin omistaa.

Billy Bob's COuntry Western Saloon jälkkipöydän antimia

Ostoksien jälkeen hyppäsimme junaan ja takaisin Disneylle. Olin varannut meillä illaksi klo 20.00 pöydän La Grande at Billy Bob's Country Western Saloon ravintolasta. Olimmekin takaisin Disneyllä hieman ennen pöytävaraustamme joten emme käyneet tässä välissä hotellilla tai puistoissa vaan kiersimme hetken Disney Villagen kaupoissa ennen kuin meidän oli aika mennä ravintolaan. Ravintolan ulko-ovella kerroimme Cast memberille, eli työntekijälle meillä olevasta varauksesta klo 20.00 ja hänen tarkistettuaan sen koneelta, hän päästi meidät sisään ja suuntasimme rappusia pitkin yläkertaan jonon jatkoksi. Yläkerrassa maksoimme buffet ruokailun, 38€/pää, hinta sisälsi yhden juoman. Reissumme jälkeen puistossa nostettiin hieman kaikkien ruokailujen hintoja ja tällä hetkellä kyseinen buffet on aikuisilta 40€. Maksun jälkeen meidät ohjattiin vapaaseen pöytään ja tarjoilija otti juomatilauksemme. Söimme tässä ravintolassa myös vuoden 2018 reissullamme, silloin emme tehneet ennakkoon pöytävarausta ja jouduimmekin odottelemaan alaovella omaa vuoroamme suhteellisen pitkään, joten suosittelen pöytävarauksen tekemistä jos vain mahdollista. Sen voit tehdä ennakkoon Disneyland Paris App:n kautta. Pöytävaraustasi pidetään voimassa varausiltana 15 minuuttia varausajan jälkeen, eli meidän tapauksessa pöytävaraus olisi rauennut 20.15 mikäli emme olisi saapuneet paikalle. Varauksen voi myös perua sovelluksen kautta mikäli et sitä olekaan käyttämässä, eikä tämä varauksen tekeminen tai peruuttaminen maksa sinulle mitään. Sovelluksesta löytyy myös jokaisen ravintolan ruokalista ja hinnasto, joten ruokiin voi tutustua jo kotona etukäteen, etenkin jos matkaseurueessa on yhtä valikoivia ruokailijoita kuin minä.

Ravintola on tex mex-tyyppinen All you can eat -buffet, josta ainakin me kaikki löysimme itsellemme syötävää ihan riittävästi. Valittavana on salaattipöytä, mm. kurkkua, porkkanaraastetta, erilaisia salaatteja. Pääruokana mm. Kana Fajita, Bbq-mausteisia kanankoipia, Vegaanista Chiliä, näitä voi syödä sellaisenaan tai voi täyttää tortillalättyjä kuten me tehtiin. Mikäli vatsalaukussa on vielä tilaa niin ravintolasta löytyi iso valikoima jälkiruokia, osa oli puiston 30v-juhlien teemaisia ja tarjolla vain juhlintojen ajan syyskuulle 2023. Lisäksi löytyy myös lasten pöytä josta ainakin itse kävin hakemassa Mikki-perunoita. Buffetin hintaan sisältyy yksi alkoholiton juoma, mutta tarvittaessa voit ostaa lisää juotavaa, limpparia, olutta, viiniä, kahvia. Valikoima ruuan suhteen oli jälkiruokia lukuun ottamatta hyvin pitkälle samanlainen kuin vuoden 2018 reissullamme.

Hessu hotellin hahmotapaamispaikalla

Ruokailun jälkeen olimme niin poikki päivän kävelyistä että suuntasimme vatsat täynnä hotellille ja iltakylpyjen jälkeen unten maille. Siinä kävellessä mies harmitteli hieman että ei ollut vieläkään saanut Earl of Sandwichista tiettyä patonkia itselleen, annettiin kyllä lupa hänen käydä sellainen itselleen ostamassa mutta vatsa oli kuulemma niin täynnä että patonki jäi vain haaveiluksi. Hotellille päästyämme kävimme kurkkaamassa kuka hahmoista oli tavattavissa sinä iltana hotellilla, sieltähän löytyi Hessu. Mutta olimme niin poikki ettemme jääneet jonottamaan tapaamista vaan nappasin pelkästään muutaman kuvan Hessusta jonon sivusta muistoksi.

Jos oot käynyt Disneylandissa, niin ootko yhdistänyt sun reissuun tämmösiä yksittäisiä päiviä Pariisissa vai pysytkö koko reissun ajan vain tiukasti Disney-kuplassa? Vai onko sulla tapana yöpyä ensin tai jälkeen pari yötä keskustassa nähtävyyksiä katsellen ja vasta sen jälkeen siirtyä Disneylle?