torstai 23. helmikuuta 2023

Disneyland Pariisi, marraskuu 2022, viides päivä

Maanantai oli meidän viides eli viimeinen päivämme. Aamulla pakkasimme matkalaukut loppuun, veimme ne hotellilla ilmaiseen säilytykseen, kävimme aamupalalla ja suuntasimme vielä puoleksi päivää puistoon ennen kotiin lähtöä. Lentomme lähti klo 19 takaisin, joten meillä oli vielä hyvin aikaa ottaa kaikki ilo irti Disney-kuplasta!

Varoituksena, postaus sisältää runsaasti kuvia, joten odottele rauhassa kuvien latautumista.

This one!

Kävimme tapaamassa Darth Vaderia, tyyppiä joka on minusta yksi maailman pelottavimmista! Se hengitysääni on niin pelottava ja ahdistava. Hän on kuitenkin yksi mieheni suosikeista ja tämä oli kolmas kerta kun tapasimme hänet. Ensimmäinen kerta oli aivan kamala, nauroin aivan hysteerisenä pelosta koko ajan! Tästä on olemassa miehen kuvaama video ja se oli yhteen väliin veljen tyttöni katsoi sitä jatkuvasti nauruni takia. Myös veljen pojistani on ollut hauskaa että täti pelkäsi jotain noin paljon... Saapuessamme paikalle Welcame to Starport: A Star Wars Encounter -pisteelle, paikan jonotusajaksi oli merkitty noin 10 minuuttia, mutta saimme käytännössä kävellä suoraan tapaamiseen. Minä menin miehen selän takana piilossa ettei tyyppi tule ja syö minua! Veljen poika seurasi tarkasti koko tapaamisen ajan reaktioitani koska sekoan.

Pyysin Cast Memberia ottamaan kuvia meistä kamerallani ja lisäksi paikalla oli Disneyn oma Photopass kuvaaja. Tapaamishuoneesta poistuttaessa tullaan tilaan missä voit katsoa kuvat tapaamisesta. Katsottiin kuvat kuvaajan antamalta pahvikortilta ja samalla katsoimme ensimmäisen illan Max-tapaamisen kuvat. Ystävällinen Cast member tiskin takana yhdisti kuvamme yhdelle kortille. Emme lopulta ostaneet kuvia paikan päällä. Kuvat säilyvät muutaman päivän Photopass-palvelussa johon kirjaudutaan kortin takana olevilla tiedoilla. Päästyämme myöhemmin kotiin kävin lunastamassa 7 kuvasta meille 5 itselle. Kaksi kuvaa olivat sellaisia että niissä ei näkynyt kunnolla meidän kasvot, joten en niitä lunastanut. Photopass-kortilta olevista kuvista on mahdollista lunastaa jälkikäteen kaikki kuvat maksamalla tietty summa tai yksittäisiä kuvia. Meille tuli halvemmaksi maksaa yksittäiset kuvat kuin ostaa kaikki. Voit myös ostaa Photopassin ennakkoon tai huvipuistoista, myymälöistä tietyllä summalla ja sen jälkeen kaikki sinne ladatut kuvat ovat käytössäsi. Alunperin olin suunnitellut ottavani tälle reissulle meille Photopassin ennakkoon/ostavani sen ensimmäisenä päivänä mutta se unohtui kun oli niin paljon taas nähtävää ja koettavaa. Emme tosin tällä kertaa olisi lopulta sille rahalle saaneet kauheasti vastinetta kun emme käyneet hahmoja tapaamassa ja kävimme vain kahdessa laitteessa josta voi ladata kuvan itsestään kortille, joten käytännössä meille kortin hyöty olisi ollut plus miinus nolla siihen nähden oltaisiinko ostettu lopulta kortti jo puistosta tai valitut kuvat jälkikäteen.

Mahtuisko tänne vielä yksi kuva linnasta?

Linnan alla asuva elukka

30v juhlakulkue

Hieman lisää puiston kiertelyä, viimeisiä ostoksia puistosta, ehdimme nähdä vilaukselta vielä kerran 30v juhlakulkueen. Katsoimme kulkuetta aivan linnan portilta, joten olimme hieman ylempänä ja kauempana tällä kertaa. Aloitimme vaeltamisen Main Streetin loppupäähän, aivan portin luo josta paraativaunut poistuvat puistosta, sillä paraati oli kohta alkamassa. Tämä on sellainen paikka mistä monesti olemme paraatia katsoneet koska tästä ei ole niin paljon porukkaa kuin Main Streetin varrella, joten kuvien ottaminenkin on helpompaa kun ei ole niin paljon ihmisiä. Ehdimme katsoa iltapäivällä olleen paraatin rauhassa. Mieheni mielestä paraati on jo niin nähty ja veljen poika ei olisi jaksanut enää innostua siinä vaiheessa paraatista tai oikein enää mistään muustakaan mutta ilokseni huomasin yhdessä välissä kesken paraatin, että hän otti lähes koko paraatin ajan kuvia puhelimellaan muistoksi paraatista. Meidän olisi vain kannattanut varata paikkamme toiselta puolelta katua koska nyt aurinko paistoi suoraan kameran linssiin ja osa kuvista ei sen takia onnistunut kun kuvasin vastavaloon. Aikaisemmin olemme olleet tien toisella puolella, joten halusin sen takia eri puolelle että saisin kuvia myös hahmoista jotka ovat vaunujen oikealla puolella.

Ensimmäinen paraativaunu putkahti Main Streetiltä aukiolle ja kiertää ison kuusen. Väkeä on paikalla valtavasti koko paraatimatkan varrella.

Ensimmäisessä vaunussa on Minni, Mikki, Aku, Hessu, Iines, Tiku ja Taku

Vaunun edessä kulkee muutama hahmo, mm. Maija Poppanen, Pinokkio, Hullu hatuntekijä

Toy Story -vaunu ja Woody

Lion King ja värikkäästi pukeutuneita tanssijoita

Kapteeni Koukku, Peter Pan ja kadonneet pojat samassa paraativaunussa.

Nemoa etsimässä -teemaan pukeutunut tanssija

Paraati on ollut sama jo useamman vuoden. Tämä Disney Stars on Parade tuli vuonna 2017, vain viikko meidän ensimmäisen reissumme jälkeen, joten näimme vielä vanhan Disney Magic on Parade -kulkueen silloin. Tämä nykyinen paraati tuli  Disneyland Pariisin 25v juhlavuoden kunniaksi. Edellisen kerran uusi paraati oli tullut 20v juhlavuoden kunniaksi. Näiden 30v juhlien kunniaksi ei tullut uutta paraatia, liekö korona vaikuttanut siihen ettei uutta paraatia valmisteltu näitä juhlia varten vai mikä. Tässä on kuitenkin tapahtunut pieniä muutoksia, sillä vuoden 2020 reissullamme paraatin loppupuolella nähtävät prinsessat kulkivat prinssinssä kanssa jokainen joko tanssien tai hevosvaunuissa. Nyt Prinsessat olivat saaneet käyttöönsä ison yhteisen vaunun ja prinssit loistivat poissaolollaan.

Prinssi Philip

Tulta syöksevä lohikäärme, taustalla näkyy kolme hyvää haltijaa

Prinssessoja!

Olaf

Paraatin päättävä Frozen-vaunu sekä kyltin kantajat

Paraatin jälkeen suuntasimme kohti hotellia ja lentokenttäkuljetusta. Meillä oli paluumatkallekin varattuna kuljetus Magical Shuttlelta koska se on niin vaivatonta. Bussi hakee sinut hotellilta ja vie turhia kiertelemättä lentokentälle samalle pysäkille mistä nousit kyytiin. Sen jälkeen pitkä vaellus lentokentän terminaalin toiseen päähän missä meidän bag drop-tiski sijaitsi. Lähdimme Disneyltä sen verran aikaisin, että jouduimme odottelemaan lentokentällä noin tunnin bag dropin avautumista ennen kuin pääsimme tiputtamaan laukkumme hihnalle kohti konetta ja siirtymään turvatarkastukseen. Siirtymiseen kentälle on hyvä varata aikaa sillä paikkoja bussin kyytiin on vain rajallinen määrä ja niitä ei varata etukäteen tietylle kellon ajalle. Jos et mahdu bussin kyytiin, joudut odottelemaan seuraavaa, joten kannattaa lähteä vähintään viimeistä edeltävällä bussilla ettet jää lentokoneen kyytistä tai kiitämään taksilla kohti kenttää ja kentällä tule liian kiirus.

Meidän lento takaisin Suomeen lähti klo 19 ja tämä oli meille parhaiten sopivin vaihtoehto koska meillä oli tästä vain tunnin vaihtoaika Vaasan koneeseen. Aikaisempi Finnairin lento lähtisi Parisiisista klo 15, mutta joutuisimme odottelemaan kentällä jatkolentoa joka olisi tuo sama Vaasan kone, joten sen takia olemme lähteneet aina illan viimeisellä koneella. Ensimmäistä reissua suunnitellessa laskeskelin että meidän tulee paljon halvemmaksi lähteä matkaan lentäen Vaasasta kuin mennä ensin junalla Helsinkiin, mahdollisesti yöpyä siellä mennen ja tullen hotellissa tai kavereiden nurkissa, taksimatkat yöllä kentälle yms. Menolento on aina lähtenyt aamulla klo 6 aikoihin koska siinä on lyhin vaihtoaika Helsingissä ja se ollaan aikaisin ennen puoltapäivää kohteessa, joten päästään ottamaan koko hyöty irti Disney-lomasta. Ensimmäinen reissumme tehtiin Sas:n koneella Tukholman kautta, mutta tällä hetkellä Vaasaan ei taida Sas:n koneet lentää. Silloin lentoaikataulut olivat suunnilleen samat kuin Helsingin kautta. Olisin silloinkin halunnut lentää Finnairilla, mutta lennot ja muut varattiin työpaikkani kautta, joten he valitsivat silloin myös lentoyhtiön.

Turvatarkastus sujui reippaasti kun linjoja oli useampi ja paikalla oli tehokas ohjaus tarkastusjonoihin. Hieman jouduit odotella tavarabokseja että saat omat tavarasi läpivalaisun jälkeen, siinä päässä tarkastuslinjaa meinasi olla hieman ruuhkaa kun ihmiset keräilivät bokseista tavaroitaan, pukivat vöitä ja takkeja takaisin päällensä mutta päästiin kuitenkin kaikki aika sukkelasti läpi ilman ongelmia. Tarkastuksen jälkeen etsimme lähtöporttimme ja sen lähettyviltä itsellemme pientä välipalaa, pasteijaa ja patonkia jostain kentän kahvilasta ettei nälkä ja nälkäkiukku yllätä ennen kotiin pääsyä. Matkan varrella ruokailupaikkoja olisi ollut muitakin, mutta me halusimme ruokamme lähtöporttimme läheltä ja tämä olikin ihan hyvä idea sillä osa matkan varrella olevista ruokapaikoista vaikutti olevan aika täysiä, joten istumapaikkojakaan ei välttämättä olisi löytynyt.

Ruokailun jälkeen kävin ostamassa viimeiset tuliaiskarkit ja macaronit lentokentän myymälästä vielä ennen koneeseen nousua. Oston yhteydessä lukivat lentolippuni eli ostot kirjattiin lipulleni. Lento Helsinki-Vantaalle sujui torkkuessa ja Helsingin päässä meillä oli taas noin vajaan tunnin vaihtoaika Vaasan koneeseen. Lentomme oli aikataulussa, joten tällä kertaa ei tarvinnut jatkolennolle pikakävellä kuten edelliskerralla. Pääsimme ajallemme Vaasan koneeseen mutta koneessa jouduimme odottelemaan koneen lähtöä ainakin puolituntia kun osa koneen matkustajista puuttui, heidän koneensa olivat ilmeisesti myöhässä ja odottelimme kiltisti heitä että hekin ehtisivät jatkolennollensa mukaan. Lopulta olimme melkein tunnin myöhässä alkuperäisestä saapumisajasta Vaasaan. Lentomatka meni itselläni ainakin kokonaan nukkuessa koska kello oli jo yli puolen yön. Veljeni oli meitä vastassa kentällä ja kuljetti meidät takaisin isäni luo yöksi, jatkoimme sieltä sitten seuraavana päivänä kotiin, kunhan olin ensin käynyt piipahtamassa iltapäivällä töissä koulutuksessa. Alunperin minulla piti olla vielä tiistai vapaata, mutta meille lyötiin koulutus sille iltapäivälle, joten piti palata töihin heti reissun jälkeen.

Tämmöinen oli meidän reissumme tällä kertaa, toivottavasti tykkäsit meidän reissupostauksista. Jätä kommenttia jos haluat kysyä jotain tai kertoa omia vinkkejä Disney-reissulle!